Welkom op de website van onze praktijk

Op onze website vind u informatie over onze praktijk en haar medewerkers.
Verder kunt u gebruik maken van het patiëntenportaal. Wanneer u een account hebt aangemaakt kunt u 24uur per dag gebruikt maken van de volgende diensten:
- het elektronisch aanvragen van recepten (van medicatie die u chronisch gebruikt)
- het versturen van een vraag via een e-consult
- het inzien van uw medisch huisartsendossier
- het maken van een afspraak bij de huisarts (tijdelijk niet in gebruik)


 

Spoedpost huisartsen Apeldoorn: altijd eerst bellen

De Spoedpost Huisartsen is er voor dringende medische hulp in de avond, nacht en het weekend. Om iedere patiënt de juiste hulp te kunnen bieden werkt de Spoedpost Huisartsen op telefonische afspraak. Bovendien voorkomt u door vooraf te bellen dat u langer moet wachten. Patiënten die wel eerst hebben gebeld worden namelijk op afspraak geholpen. Daarom vragen we u altijd te bellen voordat u langskomt op de spoedpost.

Voordat u belt is het handig om eerst de volgende vragen te doorlopen via de site: https://spoedpostapeldoorn.nl/ om te kijken of het nodig is dat u de Huisartsenpost belt.

Tevens kunt u ook op de site moetiknaardedokter.nl kijken of het nodig is dat u een afspraak maakt op het spreekuur van de huisarts. Klik hier om naar de website te gaan.

LET OP: het nummer van de huisartsenpost is aangepast: 085-079 1110

 

Privacyreglement

Doel en reikwijdte van het privacyreglement

Doel van het reglement is een vastlegging van de maatregelen die de huisartsen van Adrichem, Elzink, Faber, Roelofs en Siegelaar hebben genomen om zeker te stellen dat er zorgvuldig met patiëntgegevens wordt omgegaan. Dit reglement is van toepassing op elke verwerking (geautomatiseerd en niet-geautomatiseerd) van patiëntgegevens, die in een bestand zijn of worden opgenomen.

Regels

Verzamelen en verwerken van patiëntgegevens

  1. Patiëntgegevens worden op een behoorlijke en zorgvuldige wijze verwerkt, en alleen voor de doeleinden waarvoor ze zijn of worden verzameld.
  2. Gegevens kunnen worden verzameld tijdens consulten, behandelingen of anderszins.
  3. Doeleinden zijn:
    • gebruik in het kader van de te verlenen zorg (met name behandeling, consult, medicatie, doorverwijzing, overdracht en ketenzorg);
    • gebruik voor de bewaking van de eigen kwaliteit, doelmatig beheer en beleid en de praktijkaccreditering;
    • andere doeleinden, mits vooraf met de patiënt overeengekomen.

Verwerking van algemene patiëntgegevens, gezondheidsgegevens, erfelijke gegevens

  1. Patiënten worden geïnformeerd over de verzameling en verwerking van gegevens door de praktijk bij de eerste inschrijving van de patiënt bij de praktijk.
  2. Algemene patiëntgegevens worden alleen in de praktijk verwerkt, indien aan een van onderstaande voorwaarden is voldaan:
    1. de patiënt heeft voor de verwerking toestemming (mondeling of schriftelijk) verleend;
    2. verwerking is noodzakelijk voor de verlening van huisartsgeneeskundige zorg aan de patiënt;
    3. verwerking is noodzakelijk is om een wettelijke verplichting na te komen;
    4. verwerking is noodzakelijk ter bestrijding van ernstig gevaar voor de gezondheid van patiënt;
    5. verwerking voor doelmatigheid en kwaliteit, mits anoniem.
  3. Gezondheidsgegevens van de patiënt worden alleen verwerkt wanneer aan een van de volgende voorwaarden is voldaan:
    • verwerking gebeurt door medewerkers voor zover dat met het oog op een goede behandeling of verzorging van de patiënt noodzakelijk is;
    • verwerking gebeurt op verzoek van de verzekeraar zover dat noodzakelijk is voor de beoordeling van het door de verzekeringsinstelling te verzekeren risico, dan wel voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van een verzekeringsovereenkomst;
  4. Erfelijkheidsgegevens van de patiënt worden alleen verwerkt in relatie tot de betreffende patiënt zelf, tenzij:
    • een zwaarwegend geneeskundig belang prevaleert of;
    • de verwerking noodzakelijk is voor wetenschappelijk onderzoek en statistiek.

Organisatie van de informatiebeveiliging

Huisartsen van Adrichem, Elzink en Faber, Roelofs en Siegelaar hebben de volgende maatregelen genomen en werkafspraken gemaakt om zeker te stellen dat patiëntgegevens zorgvuldig worden behandeld.

  1. Alle medewerkers die patiëntgegevens verwerken of anderszins kennis nemen van patiëntgegevens zijn gehouden aan geheimhouding. Middels het tekenen van het arbeidscontract (artikel 9) verplichten alle medewerkers zich hiertoe.
  2. Patiëntgegevens worden niet langer bewaard dan nodig; medische gegevens worden in beginsel twintig jaren bewaard, of zoveel langer als redelijkerwijs nodig om verantwoorde zorg te kunnen leveren.
  3. Alleen bevoegden hebben toegang tot de (digitale) gegevensbestanden van de praktijk; hiertoe zijn computers voorzien van een wachtwoord en de ruimten waarin gegevens worden opgeslagen niet vrij toegankelijk.
  4. Patiënten worden geïnformeerd over de verzameling en verwerking van gegevens door de praktijk bij de eerste inschrijving van de patiënt bij de praktijk. De inrichting van de praktijk draagt bij aan het beschermen van de privacy van gegevens, bijvoorbeeld door de inrichting van de balie, dossierkasten en positie van het beeldscherm.

Rechten van de patiënt

  1. De patiënt heeft recht op inzage in alle gegevens die over hem zijn verzameld en verwerkt.
  2. De patiënt heeft recht op een afschrift van de over hem of haar verzamelde en verwerkte gegevens; de praktijk verstrekt een afschrift na een verzoek van de patiënt en de praktijk kan hiervoor eventueel een redelijke vergoeding vragen.
  3. De patiënt kan verzoeken om aanvulling en/of correctie van de verzamelde en verwerkte gegevens, voor zover deze onvolledig en/of feitelijk onjuist zijn.
  4. De patiënt kan verzoeken om verwijdering of beperkt gebruik van de verzamelde en verwerkte gegevens.
  5. Recht op inzage of afschrift en verzoeken om aanvulling, correctie, beperkt gebruik of verwijdering kunnen door de praktijk worden geweigerd voor zover dit noodzakelijk is ter bescherming van een aanmerkelijk belang van een ander (waaronder de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van die ander) en/of in geval bewaring op grond van een (wettelijk) voorschrift vereist is.
  6. Wanneer de patiënt vindt dat dit reglement door de praktijk niet of onvoldoende wordt nageleefd, dan kan hij of zij een klacht indienen bij de praktijk.
  7. Daar waar de patiënt zichzelf niet kan vertegenwoordigen, treedt de wettelijke vertegenwoordiger in zijn of haar plaats.

Publicatie privacyreglement

Dit privacyreglement van huisartsen van Adrichem, Elzink, Faber, Roelofs en Siegelaar treedt in werking op 1 januari 2013 en is gepubliceerd op de website van de praktijk.